Zloženie longboardu
Zloženie |
Longboard pozostáva z nasledovných častí: DOSKA, GRIPTAPE, TRUCKY, PODLOŽKY, KOLIESKA, LOŽISKÁ a PRÍSLUŠENSTVO. Doska Doska longboardu tvorí základ a je to časť na ktorej stojí jazdec. Dosky pre longboarding sa vyrábajú najčastejšie z dreva. Používa sa kanadský javor alebo breza zvyčajne v 7 až 10-tich vrstvách. Tieto vrstvy sa lepia navzájom horizontálne aj vertikálne a sú lisované vo vákuu pod tlakom a pri presne stanovených teplotách. Začína sa rozmáhať používanie bambusu ktorý je veľmi pružný a tiež vhodný pre longboardy. V poslednej dobe sa objavujú tiež dosky z kompozitných materiálov (laminát, uhlíkové vlákna) ale nedosahujú také parametre ako drevenné. Tvary a dĺžky longboardových dosiek môžu byt rôzne. Závisí iba od jazdca čo mu vyhovuje najviac. |
![]() |
Pri longboadroch sa stretávame s klembou a konkávou dosky. Klemba znamená že stred dosky je vyššie položený ako predok a koniec. Toto slúži na rozloženie energie pri zaťažení dosky. Doska je konkávna zase vtedy ak má pravý a ľavý okraj položený vyššie ako stred. Je to dobré hlavne pre lepší kontakt chodidiel s doskou a tým pádom aj lepšie ovládanie dosky. Ja preferujem dosky od výrobcov SECTOR9, LOADED, LANDYACHTZ a GRAVITY. |
Gripy Dôležitou častou dosky je protišmyková vrstva nazývaná grip. Je to nalepená drsná páska na vrchnej časti dosky alebo to môže byť vrstva vyrobená priamo pri procese výroby dosky. Slúži na zdrsnenie povrchu aby mal jazdec lepší kontakt s doskou. Bez drsného povrchu by bolo jazdenie na doske dosť obťiažne a nebezpečné. |
![]() |
Tieto samolepiace pásky alebo vrstvy môžu byť rôznych farieb a drsností. Asi najzákladnejšia farba gripov je šedá, potom sa dosť často používa ešte aj priehľadný grip. Iné farby sú menej zriedkavé a pri ich používaní ide skôr o estetiku ako o funkčnosť. Osvedčený výrobca je JESSUP. |
Trucky Trucky alebo podvozky sú dalšia dôležitá súčasť longboardov. Každý longboard má dva trucky ktoré su priskrutkované na dosku a na nich sú namontované kolieska. Najčastejšie sa pri longboardingu používajú podvozky o šírke 180mm. Existujú aj 129mm, 150mm alebo až 205mm trucky. Každý truck sa skladá zo základnej dosky (baseplate), závesu (hanger), inzertov (bushings), skrutky (pivot pin) a dvoch matíc s podložkami. |
![]() |
Za spomenutie pri truckoch stoja inzerty. Sú to dve polyuretánové časti medzi základnou doskou a závesom. Tvrdosť a tvar týchto častí určuje zatáčavé vlastnosti trucku a tým pádom aj celého longboardu. K najrozšírenejsím patria trucky od výrobcov RANDAL, SEISMIC alebo TRACKER. |
Podložky Podložky sú gumenné alebo umelohmotné komponenty ktoré sa dávajú medzi trucky a dosku. Slúžia na zjemnenie nárazov, predlžujú životnosť dosky a upravujú jazdné vlastnosťi celého longboardu. |
![]() |
Môžu mať rôzne tvary a tvrdosti. Záleži to od tvaru použitých truckov. K najznámejším výrobcom patrí KHIRO ktorý vyrába aj inzerty rôznych tvarov a tvrdostí pre trucky. |
Kolieska Na to aby sa doska mohla pohybovať po ceste potrebuje kolieska. Longboardové kolieska sú úplne iné ako klasické skateboardové. Majú väčšie priemery, sú širšie a aj o niečo mäkšie. Priemery sa pohybujú od 60mm do 90mm, šírka sa pohybuje od 40mm do 60mm. |
![]() |
Pri kolieskach je dôležitý parameter aj tvrdosť. Nazýva sa durometer a pre longboarding sú vhodné tvrosti 78a až 98a. Čím je číslo väčšie tím je koliesko tvrdšie. Treba si uvedomiť aký štýl jazdenia vám vyhovuje a tomu prispôsobiť aj kolieska. Tvrdšie kolieska sa používajú pri vyšších rýchlostiach a šmykoch. Naopak menšie tvrdosti sú vhodné pre technickú jazdu a rôzne longboardové triky. Medzi najzámejších výrobcov partí ABEC11, SEISMIC a ORANGATANG. |
Ložiská Ložiská sa používajú typu 608 a zabezpečujú otáčavý pohyb koliesok. Každé koliesko potrebuje dve ložiská, čiže celý longboard potrebuje 8 kusov ložísk. Materály na výrobu ložísk sa používajú rôzne ale prevláda predovšetkým oceľ (uhlíková, leštená alebo chrómovaná) potom zmesy titánu a nitridu a v poslednom rade sa používajú aj keramické materiály. |
![]() |
Pri ložiskách sa stretávame s označením ABEC1, ABEC3, ABEC5, ABEC7 a ABEC9. V podstate toto označenie nepriamo označuje kvalitu ložiska a určuje mieru trenia v ložisku. Čím väčšie je číslo za ABEC tým je ložisko kvalitnejšie, jeho jednotlivé časti sú presnejšie vyrobené a preto vzniká v ňom menšie trenie. Pri menšom trení je možné dosahovať väčšie rýchlosti. Zo svetových výrobcov spomeniem OUST, GRAVITY a SWISS. |
Príslušenstvo Do príslušenstva patria skrutky s maticami pre prichytenie truckov k doske a dištančné valčeky pre kolieska s ložiskami. Skrutky sa používajú veľkostí M5 vyšších pevností (napríklad 10,9) a s inbusovou alebo krížovou zapustenou hlavičkou. Matice sa používajú bezpečnostné M5 pochrómované. Dištančné valčeky sú dôležité časti ktoré sú medzi dvoma ložiskami. Tieto 8 až 10 mm valčeky zabraňujú vzniku tlaku vo vnútri ložiska pri veľkom dotiahnutí bezpečnostnej matice na trucku. |
![]() |
Do nepriameho príslušenstva pre longboardy by som zahrnul aj rôzne univerzálne náradie na montáž a demontáž ale aj mazacie a čistiace prostriedky pre ložiská. |